Muuramen Mannatupa – historiaa, nykyisyyttä ja tulevaisuuden tavoitteita Vaikka Mannatupa yhdistys on vain vajaan vuoden vanha, sen toiminnan historiaa voidaan katsella jo 2000 vuoden päähän. Raamatun Apostolien tekojen ensimmäisessä luvussa kerrotaan alkuseurakunnan avustamisesta ja kuinka valittiin seitsemän hyvämaineista miestä diakoneiksi huolehtimaan vähävaraisten avustamisesta. Mannatupa onkin osa kirkon diakoniaa. Ruokajakelu vapaaehtoisten mukanaollen alkoi ensin juhlapyhien ruokajakelulla. Mukana oli järjestöjä, kuten Lions, jotka hakivat kaupoista juhlapyhien aaton lopuksi ylijäämäruoat ja jakoivat ne diakonien antamiin osoitteisiin. Sittemmin seurakunnassa ymmärrettiin, että ylijäämäruokaa tuli muulloinkin ja ihmiset syö arkenakin, joten ruokapankkitoiminta alkoi pappilan käytävällä. Vaikka toimintaa on tehostettu ja aina vaan parempiin tiloihin on siirrytty, ovat diakonit nähneet, että vieläkään ei tarpeisiin ole pystytty vastaamaan.

Muuramen Mannatupa ry perustettiin viime keväänä. Kuitenkin viime vuoden puolella toiminta jatkui samoin kuin aiemminkin, diakonian vastuulla. Yhdistyksen toiminta keskittyi oman olemassaolonsa vakiinnuttamiseen organisoitumalla, rekisteröitymällä yhdistysrekisteriin, kaupparekisteriin, verottajalle jne. ja tekemällä yhteistyösopimuksia mm. kunnan ja seurakunnan kanssa. Toiminnan talouden turvaamiseksi haettiin rahaa kolme eri kertaa; yhden kerran saatiin Suomen Ruoka-apuliitosta, joka raha käytetään tänä vuonna uusien tilojen vuokrien maksuun. Vaikka viime vuoden taloudellinen tulos näytti plussaa, meidän tulomme eivät riitä tänä vuonna, koska pakollinen muutto uusiin kalliimpiin tiloihin sekä tarpeellinen toiminnan kehittäminen vaativat huomattavaa tulojen lisäystä.

Tämän vuoden alusta kunnan ja seurakunnan kanssa tehdyn yhteistyösopimuksen mukaan ruokapankin vastuullinen organisaatio on Muuramen Mannatupa ry. Jotta yhdistys voisi täyttää tehtäväänsä tarpeen mukaan, vaaditaan ensinnäkin yhteistyötahoja: Ruoka-apuyhdistysten liitto tarvitaan taloudellisen tuen lisäksi mahdollistamaan yhteistyötä eri ruokapankkien kanssa ja pitämään yhteyttä valtion eri tahoihin. Samoin yhteiset normit yhteiskunnan sääntelyn lisäksi tuovat luotettavuutta ja tunnetuutta yhteiskunnan toimivana osana. Jotta tämä olisi mahdollista, tarvitsisimme mm. kylmäkuljetusauton, että ruoan siirrot eri pankkien välillä olisi mahdollista eikä meidän tarvitsisi käyttää vapaaehtoisten omia autoja. Tärkein yhteistyötaho on edelleen seurakunnan diakonia, joka toimiikin meillä tällä hetkellä ruoanjakotyön käytännön työn johtajana.

Tulevaisuuden toiminnan näköaloja ohjaavat asiakkaittemme tarpeet. Olemme nähneet, että pelkkä ruoka-apu ei riitä, eikä varsinkaan paranna heidän tilannettaan, vaan olisi pureuduttava niihin syihin, jotka ylläpitävät huonoa taloudellista tilannetta. Asiakkaillemme on tilanteita, että vaikka he saavat ruoka-apua, sen hyväksikäyttäminen ei onnistu, koska aloitteellisuus on poissa. Syrjäytyminen ja passivoituminen on niin todellista, että joitain ei saada edes ruokapankille. Meillä onkin tavoitteena seuraavaksi käynnistää projekti, jolla saataisiin joitakin lähtemään liikkeelle asunnostaan esim. käyttämään luonnon antimia hyväkseen, liikkumaan ja harrastamaan jotain, joka pidemmällä tähtäimellä saattaisi jopa aktivoittaa työn hakuun. Uuden rakentaminen on lähdettävä pohjalta.
                                   (c)2018, Kaikki oikeudet pidätetään

OK, ymmärrän tai Lisätietoja